Meester Hidde: ‘Ik zal altijd proberen de leerlingen te enthousiasmeren voor de lesstof’
Toen Hidde Nuijten zelf op de middelbare school zat, maakte hij in de pauzes raps met vrienden die op school werden opgevoerd. Nu is hij docent Aardrijkskunde voor 3 en 4 mavo op het Lumion in Amsterdam West en neemt hij die kwaliteiten mee in de klas. In de hoop dat hij zijn leerlingen op een creatieve manier kan aanspreken.
Zijn Instagramaccount heeft ruim 17 duizend volgers, op YouTube zijn veel video’s terug te vinden. Bijvoorbeeld de nieuwe video waarin Meester Hidde op de melodie van Drake’s nummer ‘Started from the bottom’ een hoofdstuk over water behandeld. Termen als ‘smeltwater’, ‘lange kringloop’ en ‘draineren’ komen langs. Het valt in de smaak, de video heeft al ruim 14 duizend weergaven in drie dagen.
De liefde voor het vak aardrijkskunde zat er bij Hidde Nuijten al vroeg in. Op jonge leeftijd bladerde hij lange tijd door atlassen. Toen de digitale middelen kwamen, werd Google Maps een plek waar hij eindeloos kon rondkijken. Ook zijn eigen docent wist de stof zo aan te bieden, dat het interessanter werd. In de pauzes maakte hij raps met vrienden, laagdrempelige ‘freestyles’ noemt Nuijten ze. “Ik heb ooit twee nummers opgenomen in mijn studententijd, maar dat was voor een wedstrijd voor studenten.” Muziek en rappen was vooral een passie en een hobby.
Muziek in de klas
Nuijten koos voor een master Stadsgeografie, en besloot daarna vrijwilligerswerk te gaan doen op scholen in Suriname. Het triggerde iets, waardoor hij bij terugkomst koos voor een zij-instroomtraject via een traineeship. Inmiddels is hij bezig aan zijn vierde jaar als docent Aardrijkskunde, na een jaar in Driehuis werkt hij nu in Amsterdam West. Zijn liefde voor muziek brengt hij terug in de klas, maar met mate.
Het mooie aan het vak van docent is het opbouwen van een band met je leerlingen, vindt Nuijten. “Het is een cliché, maar het is zo. Ik besloot om mijn hobby mee de klas in te nemen, omdat het ook tot gespreksstof leidt.” Nu is het niet zo dat Nuijten op de eerste schooldag van een nieuw studiejaar meteen een klas overdonderd met een rap.
Leerlingen moeten hem eerst een beetje leren kennen. “Ik wil me ook comfortabel voelen, dus ben het pas na twee jaar lesgeven gaan introduceren. De eerste keer was uiteraard wel spannend, maar als ik eenmaal besluit om ervoor te gaan, dan ga ik ook echt.” De leerlingen reageerden enthousiast, en renden op de docent af toen hij klaar was. De bijnaam ‘rappende leraar’ was geboren. En dat idee slaat aan. “Inmiddels is het verrassingseffect op school wel weg. Alleen de jongere leerlingen kijken soms naar me in de hal, en dan maak ik vaak wel even een praatje.”
Inhoudelijke lesraps
De raps van Nuijten gaan vaak over lesstof, maar andere raps gaan ook over het vak van docent, en soms over andere docenten op school. “Ik ben vrij in wat ik doe en mijn werkwijze heeft niet voor weerstand gezorgd, maar ik realiseer me wel dat dit niet op elke school zou kunnen.” Met zijn rector houdt de docent goed contact over wat hij doet en wat bij de school past. “Het laatste wat ik wil is dat docenten denken dat ik popi jopi probeer te doen, en zieltjes wil winnen. Uiteraard hoor ik wel eens kritische geluiden, over hiphop en de bijbehorende straatcultuur. Maar dat zie ik anders, dus dan probeer ik het gesprek aan te gaan.”
Meester Hidde hoopt dat zijn raps een beetje invloed hebben op de manier waarop zijn leerlingen leren, maar dat is niet het hoofddoel. “Het is een prettige bijkomstigheid als er daardoor meer aandacht is, en mogelijk wat meer gezag. Maar ik zal nooit zeggen dat mijn raps de leeropbrengst verhogen. Ik kan wel proberen om leerlingen te enthousiasmeren om lesstof te bekijken. Ik geef les aan mavo-leerlingen in het derde en vierde jaar, zij zijn soms lastig in beweging te krijgen. Iedere docent doet dit op zijn eigen manier, dit is de mijne. En vergeet niet dat ik niet elke week sta te rappen voor de klas, ik geef vooral gewoon les.”
Online lesgeven
Met de komst van het coronavirus en het sluiten van de scholen, geeft Nuijten momenteel les online. Na een uitleg en presentatie van de opdracht, is er ruimte voor vragen. De nieuwe werkwijze heeft voor- en nadelen, vindt Nuijten. “Ik heb wat leerlingen uit mavo 4 die geen eindexamen hoeven te doen, maar nog wel een herkansing moeten maken. Zij zijn goed bij de les te houden. Maar er zijn ook leerlingen die op school al wat minder goed zichtbaar zijn, zij zijn nu soms nog slechter te monitoren. Dat is wel lastig.”
Ook denkt de docent dat leerlingen in het hele land mogelijk een achterstand zullen oplopen, bijvoorbeeld omdat niet alle lesstof kan worden aangeboden met de passie die een docent in een klaslokaal kan overbrengen. “Dan blijft de stof mogelijk ook minder goed hangen. Vanuit dat oogpunt moeten we gaan nadenken over langetermijnplannen voor alle lesjaren.”
Digitale schouderklopjes
Maar Nuijten ziet ook dat leerlingen zich goed kunnen aanpassen. Dat ze naar elkaar luisteren, en soms online een tour gegeven van hun huis. “En de leerlingen zijn soms ook handiger in die online middelen dan de docent. Maar het feit dat je niet even een schouderklopje kan geven, dat is wel lastig.”
De raps worden momenteel niet voor de klas uitgevoerd, maar online is er genoeg mogelijk. “De video over de waterbegrippen bijvoorbeeld, daar zoek ik dan een leuke setting voor, in dit geval lees ik bijvoorbeeld een atlas in pad.” Of Nuijten over dertig jaar nog steeds de rappende meester is, dat weet hij nog niet. “Maar ik hoop wel dat ik dan nog voor de klas sta. En dat mensen me misschien wel kennen van mijn raps. Of ik dan ook echt nog rap.. ik zeg nooit nooit.”