Meike Bergwerff

View Original

E-heldentraining maakt elke hulpverlener online vaardig

Hulpverleners die geïnteresseerd zijn in online zorg, of dat nog moeten worden, kunnen zich opgeven voor de e-heldentraining. Hier wordt met informatie en vooral ook door middel van opdrachten en spellen inzicht gegeven in de vele opties die ehealth biedt. 

“Mag ik van jou in de categorie Vernieuwing de kaart ‘zorg blijft achter bij technologische vooruitgang’? Heb je die? Oh, ik heb kwartet!” Op een doordeweekse middag wordt bij Minddistrict een kwartet gespeeld met kaarten die ehealthoplossingen voorstellen. Het spel maakt deel uit van de training die werknemers kunnen volgen, om vervolgens hun collega’s de training over ehealth te kunnen geven. De train-de-trainer-training.

De mogelijkheden van online zorg worden steeds bekender, maar nog lang niet elke organisatie heeft ehealth omarmd. Om hulpverleners en ander zorgpersoneel die ermee aan de slag willen zo goed mogelijk te bedienen, is de e-heldentraining in het leven geroepen. Geïnteresseerden kunnen vervolgens getraind worden om zelf deze training te gaan geven.

In 2018 zijn deze trainingen opgezet en sindsdien worden ze gegeven door drie medewerkers van Minddistrict, waaronder Albertje Breitsma. Zij werkt al ruim tien jaar bij Minddistrict en ziet de interesse in ehealth langzaam groeien. “Mijn ervaring was voorheen dat mensen naar de training komen en daar vaak wel enthousiast worden, maar het vervolgens moeilijk vinden om het gebruik van Minddistrict echt toe te passen in de dagelijkse praktijk. De nieuwe opzet van de training moet daar verandering in brengen.” 

Hulpverleners die meedoen aan de training zijn zelf ‘cliënt’ op het platform. Hier volgen ze trainingsmodules, daarnaast wonen ze met hun team bijeenkomsten bij. Er is dus sprake van een blended training. Tijdens deze bijeenkomsten worden in spelvorm allerlei onderwerpen aangekaart. De deelnemer doorloopt daarnaast zelf online elementen van de training. Via beide manieren wordt niet alleen uitleg gegeven over hoe het platform van Minddistrict werkt, maar wordt ook uitgelegd welke mogelijkheden ehealth en het platform biedt.

Ook de aanwezigen bij de training bij Minddistrict vertellen dat collega’s niet erg happig zijn op het onderwerp ehealth. “Ik ben vaak degene die het elke keer weer noemt en aanstipt in vergaderingen. Mogelijk is deze training het benodigde zetje in de rug”, zegt één van hen.

Een schaalbare, nieuwe training
De e-learning die Minddistrict eerder aanbood zat vol informatie, misschien wel te veel, vertelt Albertje. “De deelnemer moest al die informatie verwerken, waardoor we zagen dat lang niet iedereen de hele e-learning afrondde. Om eens met een frisse blik naar onze trainingsopzet te kijken hebben we besloten een externe partij in te roepen en kritisch naar de training te kijken.” 

Het doel was vooral: hoe zetten we een schaalbare training op die ervoor zorgt dat mensen niet alleen leren hoe ze de knopjes moeten gebruiken, maar ook worden aangezet tot het gebruiken van de tools en mogelijkheden. “Daarbij lag de focus vooral op het feit dat het ook een leuke training moet zijn. En dan moet het weer niet té leuk zijn, waardoor het jolig wordt. Maar leuk en competitief genoeg om te enthousiasmeren. Daarom hebben we besloten om spelelementen toe te voegen om mensen te motiveren.” 

 Benodigde zetje
Een van de spellen die de deelnemers spelen is het Frustratiekwartet, dat zes categorieën heeft. De redenen van frustraties lopen uiteen in categorieën: Het gesprek, Zorgresultaat, Vernieuwing, Onderweg, Thuis en Wachten. Deze categorieën hebben allemaal weer vier uitgelichte punten. Zo staan bij de categorie Vernieuwing punten als: ‘zorg blijft achter bij technologische vooruitgang’ en ‘de cliënt heeft geen regie in het eigen zorgtraject.’ In de categorie Zorgresultaat staan kwesties als ‘het is lastig om de behaalde resultaten vast te houden’ en ‘cliënt voelt zich gedemotiveerd’. Het ruilen van de kaarten in verschillende kwesties zorgt ook voor interessante gesprekken waarin ervaringen worden gedeeld. 

Na het ruilen van kaarten, waarbij fanatiek wordt gespeeld en iedereen voor de winst gaat, worden de onderwerpen nabesproken. Waar herken je je in? Wat zijn de ervaringen? “Het kwartet moet vooral ook op tafel leggen wat de frustraties nu zijn en wat ehealth daaraan kan veranderen. Die frustraties zijn immers op te lossen”, aldus Albertje.

Zo stipt één van de deelnemers aan dat zij ook werken met een groep cliënten zonder computer of internet thuis. “Dat kunnen ze niet betalen. Maar ze kunnen wel op ons kantoor langskomen en daar hun opdrachten maken, als ze dat willen. Die mogelijkheid bieden we ze.” Dit onderwerp valt in het spel tevens onder de categorie Onderweg. 

Tijdens dit deel van de training wordt ook aandacht besteedt aan mogelijke beren op de weg, dingen die er vaak voor zorgen dat ehealth niet wordt omarmd in een organisatie. “Gebrek aan tijd is dan een veelgenoemd bezwaar”, aldus Albertje. “Evenals het motiveren van cliënten. Dat soort terugkoppelingen zijn altijd goed om te bespreken. Kijk wat de beren precies zijn en hoe die mogelijk zijn te omzeilen of zijn aan te passen. En vergeet ook niet te kijken naar welke mogelijkheden er wél zijn.”  

Vinden van passende modules
Een andere oefening is een kaartspel. Dit spel is gericht op het vinden van passende modules in het aanbod. Er zijn soms immers tientallen modules te vinden over een bepaald onderwerp. Albertje noemt dit een belangrijk onderdeel van de training; “tijdens eerdere trainingsvormen merkte ik heel vaak dat het voor de eerste keer openen van de catalogus leidde tot een overweldigend gevoel voor de hulpverlener; zoveel om uit te kiezen en waar te beginnen?”

Elke deelnemer krijgt in dit onderdeel een casus. Op de kaarten die elke deelnemer heeft, staan allerlei modules. Een voor een mag een deelnemer een kaart overhandigen met daarop een module die mogelijk bij deze casus past. “Hierdoor ontstaat een leuke dynamiek omdat iedereen met andere ogen naar een oplossing kijkt. Zo kan iemand een module opperen waar je zelf niet aan gedacht hebt, maar die toch heel passend kan zijn”, vertelt Albertje.

Tijdens de training wordt er ook een spel gedaan met advieskaarten. Daarop staan uitspraken als: ‘ik zet een module klaar met oefeningen waar mijn cliënt vaardigheden kan aanleren’, of ‘ik zet een dagboek in om de klachten van de cliënt beter in kaart te brengen’ of ‘ik vraag mijn cliënt om een naaste te betrekken in een groepsgesprek’. Tijdens dit onderdeel worden er volop kaarten geruild en doorgegeven. Alle advieskaarten bij elkaar vormen een casus met bijbehorende mogelijkheden en inzichten, die vervolgens weer besproken worden.

Ook in het online gedeelte van de training wordt veel aandacht besteedt aan het slim en efficiënt kiezen van de juiste onderdelen. Zo wordt aan de hand van casussen de online communicatie geoefend. Ook is er een online sessie rondom het onderwerp motivatie, waarin tips worden gegeven over hoe de cliënt kan worden gemotiveerd.

Verschillende trainingen te volgen
De training heeft als doel om in acht weken tijd medewerkers in drie fases te trainen, op het gebied van motivatie (waarom doe je het?), het kunnen (leren hoe het platform te gebruiken en modules te kiezen) en het doen (ondersteuning bieden bij ehealth inzetten in de praktijk). Na het afronden is het ook mogelijk om zelf trainer te worden, om zo de training aan collega’s te kunnen geven. Na het bijwonen van twee extra bijeenkomsten en het maken van enkele opdrachten, is de werknemer officieel zelf trainer. 

In dit gehele traject kan na de derde week al gestart worden met ehealth. In een dagboek wordt bijgehouden waarmee gestart is en wat er is gedaan. Daarbij wordt ook ondersteuning geboden. Dit moet ervoor zorgen dat het voornemen om te beginnen niet al na enkele weken sneuvelt. “Juist na de twee bijeenkomsten begint het ‘echt’ en ga je online aan de slag en juist in die fase is het belangrijk de deelnemer te blijven ondersteunen” vertelt Albertje.

 Het leukste aan de trainingen geven is om de snelle respons te zien van deelnemers, en hen te motiveren om na te denken over het vinden van oplossingen en mogelijkheden, vindt Albertje. “Een enthousiaste groep motiveert mij enorm. Het is leuk om te zien dat deelnemers meteen nadenken over informatie die je aanreikt en vragen stellen over het toepassen ervan. Dan is de boodschap kennelijk goed aangekomen.” 

Niet alle deelnemers krijgen vanuit hun werkgever steun voor hun poging om meer met ehealth te doen, merkt Albertje op. “Maar ik wil mensen echt motiveren om er toch mee aan de slag te gaan, met kleine stappen die voor jezelf behapbaar zijn. Dan krijgt het vanzelf wat meer vorm. Uiteindelijk kom je het beste achter de voordelen van ehealth door daadwerkelijk er mee aan de slag te gaan en daar helpt deze training je goed bij.”